Il progetto della cappella di S. Adalberto è stato elaborato come tesi di laurea da Filip Strzelecki ed è stato premiato, insieme con altre tre tesi di laurea, da Faith & Form, la rivista dell’Interfaith Forum on Religion, Art and Architecture (IFRAA), nell’edizione 2016 della competizione che ogni anno la pubblicazione indice a livello internazionale.
Gli altri progetti per tesi di laurea premiati sono: quello intitolato “The Procession of the Souls” per Swinford in Irlanda di Travis Price Architects con la Catholic University of America, quello intitolato “Pop-up Places of Worship”, non inteso per un sito specifico, elaborato come testi da Lucas Boyd e Chad Greenlee, e quello intitolato “City Spirits” per Recife (Brasile) elaborato da Rafaela Paes.
Tutti i progetti premiati, che oltre alle tesi di laurea includono chiese costruite di varia denominazione, moschee, sinagoghe, templi orientali e singoli elementi di design, sono visibili nel sito http://faithandform.com/feature/2016-awards-program/ ove vi sono anche le informazioni atte alla partecipazione del premio indetto per il 2017.
La cappella di S. Adalberto a Fiszewo è pensata per un sito nel quale oggi si trovano le rovine di un monastero che era l’architettura eminente nel villaggio in cui nei secoli hanno convissuto fedeli cattolici, luterani e mennoniti.
La proposta progettuale intende ricucire il rapporto tra l’antico monastero e la canonica aggiungendo un edificio che funga da centro di accoglienza-museo per il villaggio.
Ma forse l’aspetto più rilevante di questo progetto sta nell’idea di porre un lucernario a piramide isoscele rovesciata che domina la scena interna sopra l’altare. Col suo volume luminoso il lucernario tridimensionale si pone con celestiale gravità: la domanda è se qui l’evidenziazione del rapporto tra cielo e terra non tenda a reificare tale rapporto e a prevalere sul luogo dell’altare che invece sarebbe chiamato ad esaltare nella sua corporeità tanto immanente, quanto concretamente presente, il sacrificio che vi si celebra. Ma la domanda resta aperta: abbiamo a che fare con un disegno per una tesi, non con un edificio compiuto, che nasce dal dialogo tra proposta progettuale e sapienza e desiderio del committente ecclesiastico.
La relazione del progetto, in inglese:
Fiszewo is the axis mundi of the region. It is a small village among places that are much more significant. From the 14th century, it used to be an essential point for trade. On a plot located just next to the project’s location there are the ruins of a gothic church built in 1380 and two smaller buildings, the old clergy house and an outbuilding. The new plan is meant to be in relation to the ruins and to surrounding buildings, creating new, interesting perspectives from the main axis of the road. The project aim is not to dominate the ruins but to be their additive continuation and therefore to activate the following associations: new chapel – ruins, clergy house – old clergy house, educational pavilion – outbuilding.
In past history, the Fiszewo inhabitants were Catholic, Luteran and Mennonite. The majority had Dutch, German or Polish roots. After WW II, when the church burnt, and till now, only the Catholics remained, but they haven’t had a place to meet and celebrate together. Now, with an increasing population, this is turning into a big problem.
The Project of the Chapel, with a post-conciliar plan is designed to host around 120 people.
The clergy-house is designed to cope with the problem of hosting guests or a younger vicar.
The pavilion role is to tell the story of Fiszewo. It will host a public library and small cafeteria. Both buildings are based on the type of Mennonite arcade houses which exist in the surrounding area. Their atrial structure is creating peaceful inner garden areas without the necessity to build artificial borders.
The ruins will be preserved as a place of contemplation. The bell tower that is broken in half, will be „knitted”, have its function restored and then will become a viewpoint.
The symbols: the Chapel’s patron is St.Adalbert, the first patron of Poland, who was murdered in Święty Gaj, 15 km from Fiszewo. The Chapel’s elevation is made with 42 cm long bricks that are reminiscent of the old gothic bricks. Their irregular joints and dispersal towards the top refer to the local building techniques. The form of the entrance is a nod towards the ruins. The membrane skylight is reffering to the shroud and therfore to the Christ’s and St. Adalbert’s martyrdom. It emmits a delicate light that gives hope of the afterlife. Its shape relates to the traditional black kitchen which used to be a heart of every Mazurian home. The huge glazing, behind the statue of St.Adalbert, which opens onto the landscape is showing the mission of every christian to spread the God’s word.